پانسمان سلولزی که باکتری زخم‌ها را از بین می‌برد

پانسمان سلولزی

محققان سوئیسی یک پانسمان تولید کرده‌اند که می‌تواند باکتری‌های زخم را از بین می‌برد.

مصونیت زخم‌ها از باکتری‌های مضر امری حیاتی است، همچنین پمادهای ضد باکتریایی به طور مرتب باید در محل زخم استعمال شود که نیازمند برداشتن بانداژ از محل زخم است.

در این راستا، محققان یک پانسمان جدید زخم تولید کرده‌اند که ادعا می‌شود به تنهایی باعث از بین رفتن مداوم باکتری‌ها می‌شود.

محققان موسسه تحقیقاتی “امپا”(Empa) سوئیس که این بانداژ را توسعه داده‌اند، گفته‌اند که این محصول به شکل یک غشای نازک ساخته می‌شود که عمدتا از فیبر سلولوزی مشتق شده از گیاه است. هر کدام از این الیاف کمتر از یک میکرومتر قطر دارد.

طی فرآیند الکتریکی که برای ایجاد الیاف استفاده می‌شود، پلی اورتان به سلولز اضافه می‌شود. این کار مواد را در عین دوام، منعطف‌تر می‌کند.

در مرحله بعد، این غشاها با یک محلول از پپتیدهای دو کاره آغشته می‌شوند. از این جهت به این پپتیدها دو کاره گفته می‌شود که آن‌ها به سلولز متصل می‌شوند و ویژگی‌های ضدباکتریایی دارند.

علاوه بر این، تولید آن‌ها نسبت به پروتئین‌های ضدباکتریایی آسان‌تر است و ماندگارتر و باثبات‌تر هستند.

در تست‌های آزمایشگاهی، غشای سلولی توسط سلول‌های پوست به خوبی تحمل شد و بیش از ۹۹.۹۹ درصد از باکتری‌های مضر مانند استافیلوکوک را از بین برد. این باکتری معمولا در زخم‌های آلوده دیده می‌شود.

امید است که پس از توسعه بیشتر فناوری، این پانسمان حاوی ترکیبات درمانی دیگری هم باشد که روند بهبودی را تقویت می‌کند.

نتایج این پژوهش در مجله “Advanced Healthcare Materials” انتشار یافت.

منبع : ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *