چرا پانسمان زخم را باید عوض کرد؟

پانسمان زخم

ایجاد زخم روی پوست، راهی برای ورود هر گونه میکروب به داخل بدن می باشد. بنابراین آسیب سد دفاعی بدن (پوست) و بروز هر گونه زخمی را باید جدی گرفت و هر چه زودتر آن را پانسمان کرد تا دچار عفونت نشود.

هدف از پانسمان و مراقبت کردن از زخم، بهبود سریع تر آن و جلوگیری از بروز عفونت می باشد. خوشبختانه بسیاری از زخم های ایجادشده روی پوست، سطحی هستند و پس از مراقبت لازم،‌بهبودی کامل پیدا می کنند. اما اگر زخمی شدید بود، باید به پزشک مراجعه کرد و حتما در مورد نحوه تعویض پانسمان زخم، از او سوال کنید. اگر به تشخیص پزشک، تعویض پانسمان تنها در تخصص او بود، برای تعویض پانسمان به پزشک مراجعه کنید.

روش تعویض پانسمان زخم در منزل

مواد لازم برای تعویض پانسمان زخم عبارتند از:

  • آب مقطر یا جوشیده
  • صابون
  • سرنگ پلاستیکی
  • گاز استریل

1- ابتدا آب جوشیده یا مقطر را با مقداری نمک مخلوط کنید و کنار بگذارید. می توانید از محلول کلریدسدیم آماده که در داروخانه به فروش می رسد، استفاده کنید.

2- دست های خود را با آب و صابون بشویید تا از آلودگی زخم جلوگیری کنید .

3- پانسمان قبلی زخم خود را در جهت رویش موهای بدن، از روی زخم به آرامی جدا کنید.

یکی از مهم ترین دلایل تعویض پانسمان زخم، آلوده شدن پانسمان با عفونت یا خون است که اگر بیش از حد در کنار زخم بماند، ایجاد عفونت بدتری می کند

4- پانسمان قبلی را دور بیندازید و دست های خود را بشویید. اگر زخم دچار عفونت شده است، پانسمان جداکرده را درون کیسه فریزر قرار دهید و درب آن را محکم ببندید. سپس در سطل زباله بیندازید.

5- محلول آب نمکی را که تهیه کرده اید، با استفاده از سرنگ پلاستیکی روی زخم بریزید تا محل را ضدعفونی کند.

6- پس از شستشوی محل زخم، با استفاده از گاز استریل، هر گونه اضافاتی که بر روی زخم مانده است را پاک کنید. این کار را با آرامی انجام دهید تا موجب خونریزی بیشتر نشود. از گاز استریل برای خشک کردن محل زخم نیز می توانید استفاده کنید.

7- با دقت بسیار، پانسمان جدید را روی زخم ببندید. از تماس پانسمان جدید با هر گونه شی خودداری کنید. همچنین از باز بودن پانسمان به مدت زیاد خودداری کنید، زیرا میکروب ها را جذب می کند و آلوده می شود.

دلایل تعویض پانسمان زخم

1- آلودگی پانسمان: یکی از مهم ترین دلایل تعویض پانسمان زخم، آلوده شدن پانسمان با عفونت یا خون است که اگر بیش ازحد در کنار زخم بماند، ایجاد عفونت بدتری می کند.

2- محیط زندگی: اگر شرایط زندگی به گونه ای باشد که پانسمان زخم، طی مدت کوتاهی کثیف می شود، باید نسبت به تعویض آن اقدام کرد. بنابراین به همه افراد نمی توان توصیه واحدی کرد که طی زمان مشخصی پانسمان را عوض کنند؛ مثلا فردی که در بیمارستان بستری است، با کسی که طی روز دایما در حال جابجایی و تحرک است، فرق می کند.

3- محل زخم: محل زخم می تواند دلیلی برای زمان تعویض پانسمان آن باشد، مثلا اگر پانسمان در قسمت مفاصل قرار داشته باشد (مفصل آرنج یا زانو که دایما در حال حرکت است)، در مقایسه با پانسمان زخمی که در محل بی تحرک قرار دارد مثل شکم و یا پشت، بیشتر احتمال دارد که دچار مشکل شود و فرد باید نسبت به تعویض آن اقدام کند.

4- جنس پانسمان: برخی پانسمان ها، جنس مقاوم تر و بهتری نسبت به بقیه دارند. بنابراین میزان تعویض پانسمان در حالت غیرمقاوم افزایش می یابد.

قبل از پانسمان جدید، چند دقیقه زخم خود را باز بگذارید تا پوست شما نفس بکشد و پس از چند دقیقه، اقدام به بستن پانسمان جدید کنید

نکات لازم برای تعویض پانسمان زخم

– اگر پزشک توصیه دیگری به شما کرد، آن را انجام دهید، زیرا زخم های مختلف، نکات بهداشتی متفاوتی دارند.

– قبل از پانسمان جدید، چند دقیقه زخم خود را باز بگذارید تا پوست شما نفس بکشد و پس از چند دقیقه، اقدام به بستن پانسمان جدید کنید.

– اگر هنگام تعویض پانسمان، متوجه هر گونه حالت غیرطبیعی در زخم خود شدید، به پزشک بگویید.

– توصیه می شود روزانه یک مرتبه پانسمان زخم خود را عوض کنید. اگر غیر از این باشد، پزشک به شما خواهد گفت.

– هر گونه نشانه عفونت در محل زخم (قرمزی، سوزش، ترشح غلیظ و سبز و یا بوی زننده) را باید به پزشک گفت.

– تغذیه مناسب، نوشیدن مایعات کافی، رژیم پر پروتئین و حاوی آهن و روی و ویتامین ها برای بهبود سریع تر زخم توصیه می شود.

– تحرک بدنی داشته باشید و فعالیت ورزشی انجام دهید تا ترمیم زخم به طور کامل انجام شود.

– شستن دست ها قبل از تعویض پانسمان، هرگز فراموش نشود.

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *